Együttműködések

Átadták a 2025. évi Gábor Dénes-díjakat

Átadták a technológiai innováció, műszaki és mérnöki kutatómunka kiemelkedő teljesítményeit elismerő 2025-ös Gábor Dénes-díjakat december 16-án az Országházban. Elismerésben részesült Dezső Zsigmond statikus, és Sipos László villamosmérnök kollégánk is. DEZSŐ...

bővebben

Kamarai hírek

Az e-szignóval kapcsolatos legfontosabb tudnivalók

A 2025. november 19-én az MMK Hírlevelében „Váltson AVDH-ról minősített elektronikus aláírásra!" c. tájékoztatóban értesülhettek arról, hogy a Magyar Mérnöki Kamara tagjai 20.500 Ft + áfa éves díjtól igényelhetik az e-Szigno szolgáltatást. A megjelölt felületre...

bővebben

Kezdőlap 5 Reálértelmiség 5 Fővárosi segítséggel, uniós forrásból újult meg a budapesti troliflotta

Fővárosi segítséggel, uniós forrásból újult meg a budapesti troliflotta

dec 18, 2025 | Reálértelmiség

A fővárosi trolifejlesztés szempontjából meghatározó döntés született: a Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság aláírta azt a támogatási szerződést, amely 38 korszerű trolibusz európai uniós finanszírozását biztosítja. A járműbeszerzés az IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2023-00001 azonosító számú, „Budapesti trolibusz járműbeszerzés III. ütem és állatkerti deltavágány kiépítése” című projekt keretében, az Európai Unió támogatásával és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg; a vissza nem térítendő támogatás összege 8,8 milliárd forint.

 

Az elmúlt években a járműbeszerzési projekt keretében összesen 48 korszerű, alacsonypadlós Solaris–Škoda Trollino trolibusz érkezett Budapestre – 12 szóló és 36 csuklós jármű –, amelyek 2023 óta szolgálják a fővárosban közlekedőket. A trolibuszok szállítását a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozta, így a gyártó kifizetése rendben megtörtént. A BKK a napokban aláírta az Irányító Hatósággal a projekthez kapcsolódó támogatási szerződést is, amely a már forgalomba állt járművek közül 38 trolibusz esetében biztosítja utólag az európai uniós finanszírozást. A járművek forgalomba állítása és a támogatási szerződés megkötése közötti időszak áthidalását a Fővárosi Önkormányzat előrelátó döntése tette lehetővé. A főváros által biztosított előfinanszírozásnak köszönhetően a BKK élhetett a gyártóval még 2014-ben megkötött szerződésben szereplő opciós lehívási lehetőséggel, így a trolibuszok rendkívül kedvező feltételekkel érkezhettek Budapestre és állhattak forgalomba. A Főváros előfinanszírozása kulcsszerepet játszott abban is, hogy az uniós források később biztonságosan és megnyugtató módon lehívhatók legyenek.

A korszerű, alacsonypadlós trolik mindegyike légkondicionált és a beépített akkumulátoroknak köszönhetően legalább 4 kilométert önjáró üzemmódban, felsővezeték nélkül is képesek megtenni. Ennek köszönhető, hogy a BKK az elmúlt években számos fejlesztést hajtott végre a trolibuszhálózaton, és a következő években új vonalak létesítését, illetve több vonal meghosszabbítását tervezi a főváros különböző részein.

Az EU-s finanszírozású projekt részeként felsővezeték-építési és -felújítási munkák zajlanak a XIV. kerület, Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban. Az úgynevezett állatkerti deltának köszönhetően korszerűbb lesz a trolibusz-infrastruktúra, és új lehetőségek nyílnak a hálózat bővítésére, mert új felsővezetéknek köszönhetően a trolibuszok a Kacsóh Pongrác útról érkezve az Állatkerti körútra (valamint ellenkező irányban) is bekanyarodhatnak.

A BKK elkötelezett a környezetbarát közösségi közlekedés és a fenntartható működtetés mellett, ezért – a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez kapcsolódva – a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének egyik leghatékonyabb és leggazdaságosabb lehetőségét. Ezért folytatja a járműbeszerzést: megteremtette annak a lehetőségét, hogy a jövőben – a szükséges forrás rendelkezésre állása esetén – további akár 160 új, korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós troli érkezzen Budapestre.

 

Forrás: BKK

Szőllőssy Gábor

Elnök

Kategóriák