Reálértelmiség

Módosul a vízgazdálkodásról szóló törvény

A Magyar Közlöny 66. számában megjelent az állam működését érintő egyes törvények módosításáról szóló 2024. évi XXIX. törvény, amely tartalmazza többek között a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény módosítását is. A törvény 2. § (1) bekezdésében...

bővebben

Kiemelt

A Magyar József-díj átadása

Az MMK Gépészeti Tagozata a tagozat elődeit, hagyományait tiszteletben tartva és alapító elnökére prof. dr. Magyar Józsefre emlékezve a tagozat szakmai és szervezeti munkájának érdekében végzett kimagasló közéleti, szakmai vagy kamarai tevékenység elismerésére –...

bővebben

Kamarai hírekKiemelt

Kötelező kamarai tagság a felelős műszaki vezetői és műszaki ellenőri, valamint épületenergetikai tanúsítói jogosultsággal (eddig csak nyilvántartotti státusszal) rendelkezők számára

A 2023. évi C. törvény előírásai szerint 2025. január 1-je után felelős műszaki vezetői és műszaki ellenőri, valamint épületenergetikai tanúsítói tevékenység az építés területén csak kamarai tagsággal és jogosultsággal végezhető. A jogosultsággal rendelkezőknek a...

bővebben

Kezdőlap 5 Reálértelmiség 5 ÉKM: megújul a magyar vasúti műszaki szabályozás

ÉKM: megújul a magyar vasúti műszaki szabályozás

jún 27, 2024 | Reálértelmiség

Korszerűbb, egységesebb és az uniós előírásokkal harmonizáló új magyar vasúti műszaki szabályozás készül. A Vasúti Műszaki Előírások megalkotásában a hazai vasúti szektor minden piaci szegmense részt vesz, az új szabályok tervezett októberi bevezetését követően az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz (ÉKM) tartozó Vasúti Műszaki Bizottság szakmai bemutatókkal és konzultációval segíti a piaci szereplőket – jelentette be június 27-én az Építési és Közlekedési Minisztérium. 

Az új szabályozást 2024. június 27. és 2024. július 7. között minden érdeklődő véleményezheti a https://vmb.kti.hu/ címen. Az idén 30 éves Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) helyébe lépő új, Vasúti Műszaki Előírások (VME) mérföldkövet jelent a magyar vasúti szabályozás történetében. Nemcsak egységesebben, pontosabban és részletesebben fogalmazza meg a korszerű vasúti rendszerrel szembeni elvárásokat és követelményeket, de harmonizál az európai uniós szabályozással, biztosítva az átjárhatóságot, valamint az uniós források leghatékonyabb felhasználását – tájékoztatott a minisztérium. Hozzátették: az új szabályozás meghatározza a követelményeket a tervezés, a kivitelezés, az üzemeltetés, valamint a megfelelőség-értékelés területén az infrastruktúrától a járműveken át az esélyegyenlőség biztosításáig minden szakterület számára, azaz mindenkit érint, aki közvetlenül, vagy közvetve részt vesz, illetve kapcsolódik a vasúti beruházásokhoz.

Az új követelményrendszer megalkotásában a hazai vasúti szektor valamennyi piaci szegmense részt vesz, a tervezetek nyolc albizottságban összesen közel 100 szakember, köztük tervezők, kivitelezők, gyártók, üzemeltetők, az egyetemek, a hatóságok és a vasúti érdekképviseleti szervezetek által delegált szakértők munkája nyomán születtek meg. Az ÉKM által a vasúti műszaki előírások és szakmai állásfoglalások kidolgozása érdekében életre hívott Vasúti Műszaki Bizottság és a koordinációs feladatokat ellátó KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. a VME tervezetek, valamint a szabályozásban rejlő új lehetőségek megismertetése érdekében webinariumok formájában vasút szakmai bemutatókat szervez azon piaci szereplők és szervezetek részére, akik a fenti honlapon regisztrálnak – tájékoztatott a minisztérium. (MTI)