A teljesített futáspróbák és a sikeres hatósági vizsgák után újabb CAF-villamost adott át a spanyol gyártó a BKK-nak, ezzel 20-ra nőtt a Budapesten közlekedő új CAF-ok száma. A villamos a korábban megrendelt – jelenleg is gyártás alatt lévő – 51 darabos flotta része. A járműveket a spanyol gyártó folyamatosan adja át, a „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat. A járműbeszerzési projekt az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg – a megítélt támogatás összege 54,15 milliárd forint –, aminek köszönhetően a jelenlegi 30-ról 40 százalék fölé emelkedhet a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya Budapesten.
További egy CAF-villamossal bővült a budapesti flotta, ezzel az újonnan forgalomba állt járművek száma már 20-ra emelkedett. Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű villamosoknak kulcsszerep jut az utazási komfort és az utaselégedettség növelésében, az esélyegyenlőség biztosításában, a klímacélok elérésében, valamint az energiahatékonyság javításában. Az 51 darabos flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak, további egy sikeres hatósági vizsgát tett. A „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végéig állhat forgalomba. A járműbeszerzési projektnek köszönhetően a jelenlegi 30-ról több mint 40 százalékra emelkedhet a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya a fővárosban.
A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak. Ezt azt jelenti, hogy az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is folyamatosan bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma.
Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően – a szükséges beavatkozások (mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése) elvégzése után – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak.
A BKK és az Irányító Hatóság aláírta a támogatási szerződést, amely európai uniós forrásból, az IKOP Plusz-1.1.0-23 felhívás keretében biztosítja a járművek további finanszírozását. Csakhogy a szerződés nem tér ki a szükséges infrastrukturális fejlesztések finanszírozására, ezek hiányában problémákba ütközik a villamosok tartós és hatékony üzemeltetése, valamint újabb vonalak bevonása az alacsonypadlós hálózatba. Enélkül nem biztosított a jelenleg alacsonypadlós villamossal nem járható vonalak fejlesztése, további peronok akadálymentesítése, valamint az érkező villamosok kocsiszíni tárolási, illetve kiszolgálási feladatainak ellátására történő felkészítése.
Az IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2025-00012 azonosító számú „51 db CAF villamos beszerzése Budapest részére” című projekt az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ, fotó: Nyírő Simon