Reálértelmiség

Elhunyt Huszár László

Kamaránk tiszteletbeli tagjától, Év Mérnöke aranygyűrűvel elismert kiváló kollégától, nagy mérnökgeneráció egyik utolsó tagjától búcsúzunk.   Huszár László 1961-ben végzett a Budapesti Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem Mérnöki Karán, majd 1972-ben...

bővebben

Reálértelmiség

Megjelent a 16/2025. (VI. 20.) ÉKM rendelet az állami építési beruházási folyamatban részt vevő tervező és kivitelező közreműködésének értékeléséről

Az állami építési beruházások rendjéről szóló törvény felhatalmazása alapján elkészült az ÉKM rendelete az állami építési beruházási folyamatban részt vevő tervező és kivitelező közreműködésének értékeléséről.    Az állami építési beruházások rendjéről szóló...

bővebben

Kezdőlap 5 Kamarai hírek 5 „E-mobilitás másképpen” 10. jubileumi konferencia és szakmai továbbképzés

„E-mobilitás másképpen” 10. jubileumi konferencia és szakmai továbbképzés

máj 21, 2024 | Kamarai hírek, Kiemelt

A Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara – további szakmai szervezetekkel együttműködve – május 7-én „E-mobilitás másképpen” mottóval 10. alkalommal szervezett konferenciát. A jubileumi konferencia két szekcióban zajlott. A délelőtti előadások „Szakpolitikai irányelvek, célkitűzések megvalósulása, fejlesztések”, a délutániak „Fejlesztések és üzemeltetési kérdések” csoportba voltak besorolva.

Szőllőssy Gábor BPMK-elnök köszöntője után a jubileumi konferencia alkalmából dr. Bánó Imre és dr. Zsebik Albin elnökségi tagok, a korábbi konferenciák szervezői „Honnan indultunk és hová tartunk, milyen szempontok voltak fontosak tíz évvel ezelőtt, ezekből melyek relevánsak ma, mi a jövő” címmel tartottak összefoglaló előadást. A konferencia ötletadójára, a szervezőbizottságot több éven keresztül vezető dr. M. Csizmadia Bélára emlékezve dr. Bánó Imre elmondta: 2015-ben az elektromos autókkal kapcsolatban három különböző konferenciát is tartottak, szakmáról azonban ezeken a konferenciákon nem esett szó. Ők annak idején úgy gondolták, a témáról szükség van mérnöki szempontból is beszélni, ezért kezdeményezték az „E-mobilitásról másképpen” konferenciákat, amely alapvetően az elektromos járművek műszaki, energetikai, problémáival foglalkoztak. Ezt követően az előadó a társszervezőkre is hivatkozással ismertette, a korábbi konferenciákon tárgyalt főbb témaköröket, előadásokat. Dr. Zsebik Albin az előadásuk címére hivatkozással az érdek és kötelesség szavakhoz kapcsolódva arra hívta fel a figyelmet, hogy nemzetgazdasági szempontból a nemzeti jövedelem növelése érdekében különös érdekünk az e-mobilitáshoz kapcsolódó hazai fejlesztés és gyártás. Törekednünk kell arra, hogy ezen a területen is minél több versenyképes termékekkel jelenhessünk meg a világpiacon. Ehhez kinek-kinek a saját szakterületén kell hozzájárulni, a mérnököknek az e-mobilitáshoz kapcsolódó hazai fejlesztéseket lehetőségnek és kihívásnak kell tekinteni.
Horváth Viktor, az Energiaügyi Minisztérium helyettes államtitkára az e-mobilitás támogatásának koncepcióját, a töltőállomások telepítésének fontosságát és megoldandó feladatait ismertette. Rámutatott a mérnökök bekapcsolódási lehetőségére e fejlesztési területeken.
Mészáros Virág, a HUMDA zöld mobilitási igazgatója a 2023-24-25 fejlesztéseiket és távlati céljaikat mutatta be, dr. Hanula Barna egyetemi docens pedig a különböző hajtásláncok esetén a konverziós veszteségekre rámutatva ismertette a hidrogén alkalmazási lehetőségeit az e-mobilitás területén.Dr. Lukács Pál főiskolai tanár, címzetes egyetemi docens a „Fenntartható energiaforrások és tárolás a jövő mobilitásában” című előadásában az elektromos autózást és a belsőégésű motorok alkalmazásának távlatait elemezte kulcsfaktornak tekintve a tárolás és a hozzá kapcsolótó még sok nyitott kérdés megoldását.
A délutáni szekciót dr. Kaderják Péter, a BME Zéró Karbon Központ vezetője a Nemzeti Akkumulátorstratégiához kapcsolódva az energia- és mobilitási szektor innovatív összekötése témában kezdte. Ezt követően Horváth Csongor, a Robert Bosch Kft. elektromos hajtáslánc fejlesztés szenior szakértője, az alternatív hajtásláncok összehasonlításának eredményét mutatta be.
Horváth Zoltán, a LINDE budapesti hidrogén töltőállomás telepítési és üzemeltetési tapasztalatai alapján hívta fel a figyelmet a töltőállomások jövőbeli telepítésének segítése érdekében szükséges a fejlesztésekre. Dr. Zöldy Máté tudományos főmunkatárs az elektromos- és hibrid autók használatával kapcsolatos kihívásokat ismertette.

A konferencián elhangzott előadások alapján ismét megerősítésre került, hogy az e-mobilitás jövőjét tekintve hosszútávon és rendszerben kell gondolkodni. Mint általában, az e-mobilitás esetében sincs egyetlen, mindent megoldó módszer, de mindig törekedni kell a pillanatnyilag és a jövőbe tekintve is a legjobbra. A fejlesztések során szem előtt kell tartani a környezetszennyezés, a fenntarthatóság, a kényelmi szempontokat, a járművek esetében és az egyéb alkalmazások során nem kevésbé fontos az ár, azaz az eladhatóság és természetesen az üzemeltetési költség. A nemzetgazdasági szempontból a nemzeti jövedelem növelése érdekében különös érdekünk a hazai fejlesztés és gyártás. Törekednünk kell arra, hogy ezen a területen is minél több versenyképes termékekkel jelenhessünk meg a világpiacon.

Reálértelmiség
Elhunyt Huszár László

Elhunyt Huszár László

Kamaránk tiszteletbeli tagjától, Év Mérnöke aranygyűrűvel elismert kiváló kollégától, nagy mérnökgeneráció egyik utolsó tagjától búcsúzunk.   Huszár László 1961-ben végzett a Budapesti Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem Mérnöki Karán, majd 1972-ben...

bővebben

Szőllőssy Gábor

Elnök

Kategóriák