Reálértelmiség

Műegyetemi innovációk az űrben

A BME a Magyar Innovációs Hét keretében az utóbbi egy év legjelentősebb kutatás-fejlesztési eredményei közül mutat be egyet-egyet két kutatója (Balogh-Weiser Diána egyetemi docens, a Szerves Kémia és Technológia Tanszék és az egyetem innovációs partnere, a...

bővebben

Kiemelt

IX. Épületgépész Tervezői Konferencia és Kiállítás

Tisztelt Szakmagyakorló! Az Épületgépészeti Tagozat elnökeként különös büszkeséggel tölt el, hogy idén szeptember végén immár kilencedik alkalommal rendezhetjük meg a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamarával közösen az Épületgépész Tervezői Konferenciát, amely...

bővebben

Kezdőlap 5 Kamarai hírek 5 Város és közlekedése – konferencia és szakmai továbbképzés

Város és közlekedése – konferencia és szakmai továbbképzés

jún 7, 2022 | Kamarai hírek

„Város és közlekedése – aktualitások Budapest város- és közlekedésfejlesztése”-ről címmel tartott konferenciát és kötelező éves szakmai továbbképzést június 1-én a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara és a Fővárosi Önkormányzat.

A közlekedési hálózat olyan, mint az emberi érrendszer – mondta köszöntőjében Kassai Ferenc BPMK elnök. Hozzátette: Budapest és a köré épült agglomeráció országunk legsűrűbben lakott területe, amelynek lakossága évről évre változik: ugyanakkor hatalmas átmenő forgalom is jellemzi. Ezért elengedhetetlen, hogy fővárosunk közlekedésfejlesztése a kor igényeinek megfelelően, de átgondoltan és figyelembe véve a történelmi adottságokat, fentarthatóságot történjen. Úgy vélem, hogy a hazánkban immár nyolcadik alkalommal megrendezett Közlekedési Kultúra Napja mottója ide is illik, Tehát: „Legyünk társak a közlekedésben, a közlekedésért, úton, vízen, sínen, levegőben.”

Az ország legfontosabb közlekedési problémái Budapesten összpontosulnak. Nincs olyan szakmai, városfejlesztési megbeszélés, amelyen a közlekedési kérdések ne jönnének elő – mondta rövid köszöntőjében Erő Zoltán, Budapest főépítésze.
Nyitóelőadásában a főépítész Budapest várospolitikájának a különböző közlekedési rendszerekhez való megközelítéséről számolt be. Elmondta, három alappillért különböztetnek meg:
1.    közösségi közlekedés fejlesztése
2.    forgalomcsillapítás, élhető város
3.    parkolási rendszer

A fővárosban és agglomerációjában adódó közlekedési kihívásokra egyértelműen a közösségi közlekedés fejlesztése jelenti a megoldást. Vonzó közösségi szolgáltatásokat kell létesíteni. Ezt szolgálja az M3-as metró, 1-es és 3-as villamos fejlesztése, de a tervekben szerepel a budai fonódó villamos déli kiépítése mellett, a hűvösvölgyi vonal jelentős átépítése és korszerűsítése is. A külterületeket érintő kihívásokra pedig a Budapesti és agglomerációs vasúti stratégia (BAVS) jelentheti a választ.
Ezeken túl a közösségi közlekedés fejlesztés további kulcseleme az integráció és a tarifaközösség – tette hozzá Erő Zoltán.
A forgalomcsillapítás gondolata az élhető város szemléletből fakadt. Ezeket szolgálják a belső területek mentesítései, a kapacitás visszaépítése és áthelyezése, de szintén felmerül a behajtási korlátozás és a dugódíj gondolata is.
Végezetül a lakossági és munkahelyi parkolási rendszer megreformálási lehetőségeiről adott tájékoztatást a főépítész.
Hozzátette, az élhető város egy olyan idea, ami egy hosszú távú tervet és megvalósulást jelent.
A nyitóelőadást követően – többek között – a Budapesti Mobilitási Terv felülvizsgálatának állásáról, a közlekedés- és településfejlesztés (barnamezős területek hasznosítása) összefüggéseiről, a forgalomcsillapítás lehetőségeiről, valamint a mobilitási tendenciákról hallhattak előadást a résztvevők.
A rendezvény végén szakmai kerekasztal beszélgetés és vita keretében nyílt lehetőségük a jelenlévőknek javaslataik és észrevételeik megfogalmazására, amelyekre neves előadóink és főépítész úr adtak válaszokat.
A konferencia levezető elnöke Molnár László Árpád közlekedési szakértő volt.

Szőllőssy Gábor

Elnök

Kategóriák