Reálértelmiség

Műegyetemi innovációk az űrben

A BME a Magyar Innovációs Hét keretében az utóbbi egy év legjelentősebb kutatás-fejlesztési eredményei közül mutat be egyet-egyet két kutatója (Balogh-Weiser Diána egyetemi docens, a Szerves Kémia és Technológia Tanszék és az egyetem innovációs partnere, a...

bővebben

Kiemelt

IX. Épületgépész Tervezői Konferencia és Kiállítás

Tisztelt Szakmagyakorló! Az Épületgépészeti Tagozat elnökeként különös büszkeséggel tölt el, hogy idén szeptember végén immár kilencedik alkalommal rendezhetjük meg a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamarával közösen az Épületgépész Tervezői Konferenciát, amely...

bővebben

Kezdőlap 5 Reálértelmiség 5 Sínen az erősítés

Sínen az erősítés

aug 4, 2025 | Reálértelmiség

Tovább bővült a budapesti CAF-flotta: augusztus 1-jén újabb Spanyolországban gyártott és összeszerelt villamos gördült be a fővárosba. A vadonatúj jármű a próbafutások teljesítése és a sikeres hatósági vizsga után szállíthat utasokat. A szerelvény annak az 51 darabból álló flottának a 19. tagja, melynek köszönhetően 2026 végére 40 százalékra növekedhet a korszerű, alacsonypadlós villamosok aránya a fővárosban.

 

Közúti és tengeri szállítással, éjszakánként több ezer kilométeres utat megtéve gördült be az újabb – 2279-es pályaszámú – CAF-villamos a budapesti „szállására”. A BKK és a BKV szakemberei még a szállítás előtt alaposan átvizsgálták a járművet, a fővárosba érve pedig további tesztek (a fékek, az ajtók, az utastájékoztatás és a klímaberendezés próbája); előírás szerinti próbafutások, valamint hatósági engedélyeztetési eljárás vár rá. A fővárosban közlekedők a próbafutás sikeres befejezése és a szükséges engedélyek megszerzése után utazhatnak a villamoson.

Az 51 darabos flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak: 17 villamos már forgalomba állt, míg a péntek hajnalban érkezetten kívül további egy – a 2270-es pályaszámú – is hamarosan forgalomba állhat. A „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat. Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű járműveknek kulcsszerep jut az utazási komfort és az utaselégedettség növelésében, az esélyegyenlőség biztosításában, a klímacélok elérésében, valamint az energiahatékonyság javításában. A járműbeszerzési projektnek köszönhetően Budapesten a jelenlegi 30-ról mintegy 40 százalékra növekedhet az alacsonypadlós villamosok aránya.

A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak. Tehát 2025 végétől többek között az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma. Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően – a szükséges beavatkozások (mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése) elvégzése után – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Azonban ezekre a BKK által előkészített fejlesztésekre a kormány – korábbi határozatával ellentétben – jelenleg nem biztosítja a fővárosnak a szükséges EU-s forráshoz való hozzáférés lehetőségét.

A projekt az Európai Unió és Magyarország Kormánya társfinanszírozásával valósul meg.

Forrás: BKK

Szőllőssy Gábor

Elnök

Kategóriák