Kiemelt

IX. Épületgépész Tervezői Konferencia és Kiállítás

Tisztelt Szakmagyakorló! Az Épületgépészeti Tagozat elnökeként különös büszkeséggel tölt el, hogy idén szeptember végén immár kilencedik alkalommal rendezhetjük meg a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamarával közösen az Épületgépész Tervezői Konferenciát, amely...

bővebben

Kamarai hírek

Dr. Kiss Jenő (1933 – 2025)

Kilencvenkét esztendős korában elhunyt dr. Kiss Jenő. Volt műszaki ellenőr és főmérnök, építési igazgató és miniszteri biztos. Több mint hat és fél évtizedes pályája a magas- és mélyépítési kivitelezéshez és a mérnökgenerációk oktatásához kötődött. Az MMK Építési...

bővebben

Kezdőlap 5 Reálértelmiség 5 Sínen az erősítés

Sínen az erősítés

aug 4, 2025 | Reálértelmiség

Tovább bővült a budapesti CAF-flotta: augusztus 1-jén újabb Spanyolországban gyártott és összeszerelt villamos gördült be a fővárosba. A vadonatúj jármű a próbafutások teljesítése és a sikeres hatósági vizsga után szállíthat utasokat. A szerelvény annak az 51 darabból álló flottának a 19. tagja, melynek köszönhetően 2026 végére 40 százalékra növekedhet a korszerű, alacsonypadlós villamosok aránya a fővárosban.

 

Közúti és tengeri szállítással, éjszakánként több ezer kilométeres utat megtéve gördült be az újabb – 2279-es pályaszámú – CAF-villamos a budapesti „szállására”. A BKK és a BKV szakemberei még a szállítás előtt alaposan átvizsgálták a járművet, a fővárosba érve pedig további tesztek (a fékek, az ajtók, az utastájékoztatás és a klímaberendezés próbája); előírás szerinti próbafutások, valamint hatósági engedélyeztetési eljárás vár rá. A fővárosban közlekedők a próbafutás sikeres befejezése és a szükséges engedélyek megszerzése után utazhatnak a villamoson.

Az 51 darabos flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak: 17 villamos már forgalomba állt, míg a péntek hajnalban érkezetten kívül további egy – a 2270-es pályaszámú – is hamarosan forgalomba állhat. A „csomag” utolsó villamosa előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat. Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű járműveknek kulcsszerep jut az utazási komfort és az utaselégedettség növelésében, az esélyegyenlőség biztosításában, a klímacélok elérésében, valamint az energiahatékonyság javításában. A járműbeszerzési projektnek köszönhetően Budapesten a jelenlegi 30-ról mintegy 40 százalékra növekedhet az alacsonypadlós villamosok aránya.

A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak. Tehát 2025 végétől többek között az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma. Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően – a szükséges beavatkozások (mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése) elvégzése után – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Azonban ezekre a BKK által előkészített fejlesztésekre a kormány – korábbi határozatával ellentétben – jelenleg nem biztosítja a fővárosnak a szükséges EU-s forráshoz való hozzáférés lehetőségét.

A projekt az Európai Unió és Magyarország Kormánya társfinanszírozásával valósul meg.

Forrás: BKK

Szőllőssy Gábor

Elnök

Kategóriák