Kiemelt

Rotter Lajosra emlékezünk

A Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara, a Magyar Mérnöki Kamara Gépészeti Tagozata, a Gépipari Tudományos Egyesület és a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület meghívja Önt 2024. július 20-án 10:30 órakor Rotter Lajos születésének évfordulóján tartandó koszorúzási...

bővebben

Kezdőlap 5 Kamarai hírek 5 „E-mobilitás másképpen” 10. jubileumi konferencia és szakmai továbbképzés

„E-mobilitás másképpen” 10. jubileumi konferencia és szakmai továbbképzés

máj 21, 2024 | Kamarai hírek, Kiemelt

A Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara – további szakmai szervezetekkel együttműködve – május 7-én „E-mobilitás másképpen” mottóval 10. alkalommal szervezett konferenciát. A jubileumi konferencia két szekcióban zajlott. A délelőtti előadások „Szakpolitikai irányelvek, célkitűzések megvalósulása, fejlesztések”, a délutániak „Fejlesztések és üzemeltetési kérdések” csoportba voltak besorolva.

Szőllőssy Gábor BPMK-elnök köszöntője után a jubileumi konferencia alkalmából dr. Bánó Imre és dr. Zsebik Albin elnökségi tagok, a korábbi konferenciák szervezői „Honnan indultunk és hová tartunk, milyen szempontok voltak fontosak tíz évvel ezelőtt, ezekből melyek relevánsak ma, mi a jövő” címmel tartottak összefoglaló előadást. A konferencia ötletadójára, a szervezőbizottságot több éven keresztül vezető dr. M. Csizmadia Bélára emlékezve dr. Bánó Imre elmondta: 2015-ben az elektromos autókkal kapcsolatban három különböző konferenciát is tartottak, szakmáról azonban ezeken a konferenciákon nem esett szó. Ők annak idején úgy gondolták, a témáról szükség van mérnöki szempontból is beszélni, ezért kezdeményezték az „E-mobilitásról másképpen” konferenciákat, amely alapvetően az elektromos járművek műszaki, energetikai, problémáival foglalkoztak. Ezt követően az előadó a társszervezőkre is hivatkozással ismertette, a korábbi konferenciákon tárgyalt főbb témaköröket, előadásokat. Dr. Zsebik Albin az előadásuk címére hivatkozással az érdek és kötelesség szavakhoz kapcsolódva arra hívta fel a figyelmet, hogy nemzetgazdasági szempontból a nemzeti jövedelem növelése érdekében különös érdekünk az e-mobilitáshoz kapcsolódó hazai fejlesztés és gyártás. Törekednünk kell arra, hogy ezen a területen is minél több versenyképes termékekkel jelenhessünk meg a világpiacon. Ehhez kinek-kinek a saját szakterületén kell hozzájárulni, a mérnököknek az e-mobilitáshoz kapcsolódó hazai fejlesztéseket lehetőségnek és kihívásnak kell tekinteni.
Horváth Viktor, az Energiaügyi Minisztérium helyettes államtitkára az e-mobilitás támogatásának koncepcióját, a töltőállomások telepítésének fontosságát és megoldandó feladatait ismertette. Rámutatott a mérnökök bekapcsolódási lehetőségére e fejlesztési területeken.
Mészáros Virág, a HUMDA zöld mobilitási igazgatója a 2023-24-25 fejlesztéseiket és távlati céljaikat mutatta be, dr. Hanula Barna egyetemi docens pedig a különböző hajtásláncok esetén a konverziós veszteségekre rámutatva ismertette a hidrogén alkalmazási lehetőségeit az e-mobilitás területén.Dr. Lukács Pál főiskolai tanár, címzetes egyetemi docens a „Fenntartható energiaforrások és tárolás a jövő mobilitásában” című előadásában az elektromos autózást és a belsőégésű motorok alkalmazásának távlatait elemezte kulcsfaktornak tekintve a tárolás és a hozzá kapcsolótó még sok nyitott kérdés megoldását.
A délutáni szekciót dr. Kaderják Péter, a BME Zéró Karbon Központ vezetője a Nemzeti Akkumulátorstratégiához kapcsolódva az energia- és mobilitási szektor innovatív összekötése témában kezdte. Ezt követően Horváth Csongor, a Robert Bosch Kft. elektromos hajtáslánc fejlesztés szenior szakértője, az alternatív hajtásláncok összehasonlításának eredményét mutatta be.
Horváth Zoltán, a LINDE budapesti hidrogén töltőállomás telepítési és üzemeltetési tapasztalatai alapján hívta fel a figyelmet a töltőállomások jövőbeli telepítésének segítése érdekében szükséges a fejlesztésekre. Dr. Zöldy Máté tudományos főmunkatárs az elektromos- és hibrid autók használatával kapcsolatos kihívásokat ismertette.

A konferencián elhangzott előadások alapján ismét megerősítésre került, hogy az e-mobilitás jövőjét tekintve hosszútávon és rendszerben kell gondolkodni. Mint általában, az e-mobilitás esetében sincs egyetlen, mindent megoldó módszer, de mindig törekedni kell a pillanatnyilag és a jövőbe tekintve is a legjobbra. A fejlesztések során szem előtt kell tartani a környezetszennyezés, a fenntarthatóság, a kényelmi szempontokat, a járművek esetében és az egyéb alkalmazások során nem kevésbé fontos az ár, azaz az eladhatóság és természetesen az üzemeltetési költség. A nemzetgazdasági szempontból a nemzeti jövedelem növelése érdekében különös érdekünk a hazai fejlesztés és gyártás. Törekednünk kell arra, hogy ezen a területen is minél több versenyképes termékekkel jelenhessünk meg a világpiacon.

Reálértelmiség
A napenergia közösségi hasznosításának terjedését segítő projekt indul Budapesten

A napenergia közösségi hasznosításának terjedését segítő projekt indul Budapesten

A napenergia közösségi hasznosításának terjedését segítő projekt indul Budapesten európai uniós támogatással – közölte a Főpolgármesteri Hivatal július 11-én. A majdnem 1,4 millió eurós, uniós támogatású, nemzetközi projektben Budapest mellett részt vesz az...

bővebben

Szőllőssy Gábor

Elnök

Kategóriák