Kamarai hírek

December 11-én, 12 órától zárva tartunk

Tisztelt Kamarai Tagok! Kedves Kollégák! Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara 2025. december 11-én, 12 órától technikai okok miatt zárva tart. Nyitás: 2025. december 12., péntek. Megértésüket köszönjük!...

bővebben

Kiemelt

Jelöltállítási felhívás

A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 38.§-a, valamint a hatályos BPMK Alapszabály értelmében a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara (BPMK) az idei évben elindítja küldöttjelölési folyamatát.   A 2026. évben megválasztásra kerülő küldöttek (és...

bővebben

Kamarai hírek

id. Rubik Ernő emléknap

A Magyar Mérnöki Kamara Gépészeti Tagozata, a Budapesti és Pest Vármegyei Megyei Mérnöki Kamara, a Komárom Esztergom Vármegyei Mérnöki Kamara, a Gépipari Tudományos Egyesület és a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület meghívja Önt a november 29-én, szombaton 10 órai...

bővebben

Kezdőlap 5 Reálértelmiség 5 Megnyílt a Déli körvasút Látogatóközpont

Megnyílt a Déli körvasút Látogatóközpont

szept 24, 2025 | Reálértelmiség

Megnyílt a Déli körvasút fejlesztését bemutató látogatóközpont Budapesten – jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára szeptember 24-i sajtótájékoztatóján Budapesten.

 

Nagy Bálint közölte, hogy a létesítmény Újbudán, az építkezés közvetlen közelében mutatja be Magyarország egyik legjelentősebb vasúti beruházását. A Déli körvasút a belföldi közlekedési infrastruktúra egyik legfontosabb szakasza, de a forgalomhoz képest az átbocsátóképessége mindeddig korlátozott volt – indokolta a beruházást, amely korszerűbb és versenyképesebb vasúti közlekedést tesz lehetővé. Ennek köszönhetően – tette hozzá – 2028-tól sűrűbben juthat majd el számos járat Budapest vonzáskörzetébe, hozzájárulva a közúti forgalom csökkentéséhez. A gyorsabb és kényelmesebb összeköttetés tehát nemcsak infrastrukturális, hanem környezetvédelmi szempontból is jelentős, a „jövőbe vezető” újítás – fogalmazott. Az államtitkár közölte, hogy az ÉKM beruházásában a szakasz teljes hosszán az eddigi kettő helyett három, illetve egy szakaszon négy vágányon járhatnak majd a vonatok a korábbinál nagyobb sebességgel. A tengelyterhelés emelésével teljesülnek az európai törzshálózat követelményei, a korszerű támfalak felhasználásával pedig a lehető legkisebb területre szorítható a szakasz bővítése. Nagy Bálint a projekt elemei közül kiemelte a Bartók Béla út fölött átívelő vasúti hidat, amely „mérnöki bravúrként”, városképi szempontból is jelentős építményként újul meg.

Az ÉKM budapesti kormányzati beruházásokért felelős miniszteri biztosa a 4-es metró építése óta a főváros legnagyobb közlekedési beruházásának nevezte a Déli körvasút fejlesztését. Kovács Balázs Norbert szerint a kritikus szakasz bővítése európai jelentőségű, Budapest legnagyobb gondjai közül többet is megold, hiszen csökkentheti a közutak zsúfoltságát azzal, hogy mintegy 60 ezer ingázónak biztosít új közlekedési alternatívát. Kiemelte emellett az évtizedeken át elhanyagolt vasúti rézsű felújítását, amely 3300 méter hosszon pihenőkkel és sportlétesítményekkel felszerelt zöldfolyosóvá alakul, területe nagyobb lesz, mint a Városmajor és a Vérmező együtt. Hozzátette, hogy ugyanilyen fontosnak tekintik a partnerséget az itt élőkkel, ezért a munkafolyamatokat úgy tervezik meg, hogy a legkevésbé zavarják a mindennapokat. Az új látogatóközpontban az érdeklődők megismerhetik a projekt részleteit is, élményszerű bemutatásban láthatják többek között a létesítmények és a zöldfolyosó látványterveit, az építkezés mérföldköveinek beszámolóit, számos alkatrészt és szerelvényt, és virtuálisan be is járhatják az épülő szakaszt. A látogatóközpont a folyamatosan bővülő tartalom mellett a továbbiakban tematikus eseményekkel, konzultációkkal és szakmai bemutatókkal várja majd az érdeklődőket, ezért érdemes lesz rendszeresen visszatérni ide – közölte. A Ferencvárosi és a Kelenföldi pályaudvart összekötő Déli körvasút fejlesztése során 6 kilométer új vágányt építenek és 7,7 kilométert építenek át, 7 vasúti híd újul meg és 5,1 kilométer vasbeton támfal jön létre, a zajvédők felülete 35 ezer négyzetméter lesz.

A pesti oldalon a Közvágóhídnál, a budai oldalon pedig az egyetemi negyed és az Infopark közelében új vasúti megállót hoznak létre liftekkel és mozgólépcsőkkel, emellett több ponton új gyalogos és kerékpáros aluljárókat is kialakítanak. A projekt 1. ütemében felújították a Duna fölött átívelő vasúti hidat, amely így már három vágányon teszi lehetővé a szerelvények átkelését. A beruházás nettó költsége 364,52 milliárd forint, a II. projektre 210,4 milliárd forint támogatás jutott a Széchenyi Terv Plusz keretéből. (MTI)

Kiemelt
Jelöltállítási felhívás

Jelöltállítási felhívás

A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 38.§-a, valamint a hatályos BPMK Alapszabály értelmében a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara (BPMK) az idei évben elindítja küldöttjelölési folyamatát.   A 2026. évben megválasztásra kerülő küldöttek (és...

bővebben

Szőllőssy Gábor

Elnök

Kategóriák